توصیه‌های مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجفی روحانی به زائران حج تمتع

آبان‌ماه امسال، مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجفی روحانی که سال‌ها به عنوان نمایندۀ بعثۀ مقام معظم رهبری در مدینۀ منوره و عتبات عالیات خدمتگزار زائران بود، به دیار باقی شتافت. به مناسبت چهلمین روز ارتحال آن عالم مجاهد، مروری داریم بر توصیه‌های ایشان به حجاج، قبل از سفر حج:‌

 


 حج ضیافت الهی است. وقتی بندۀ خاکی را خداوند به این مهمانی بزرگ دعوت می‌کند و او را از فرش به عرش می‌طلبد تا مورد تکریم ویژه قرار دهد سراپای وجود حاجی را دغذغه فرامی‌گیرد که آیا خواهم توانست آداب این مهمانی بی‌نظیر را در جوار خانه حق درست و کامل رعایت کنم؟


توصیه به حجاج بیت الله الحرام:


حجاج عزیز باید بدانند که خدای رحیم و مهربان که دعوت فرموده و این توفیق بزرگ را نصیبشان کرده خودش کمک خواهد داد که در این ضیافت معنوی سربلند و با دست پر برگردند، چون صاحبخانه بیش از آن که انسان فکر می‌کند کریم و مهربان است و اگر نمی‌خواست دعوت نمی‌فرمود.


 البته تلاش و کوشش، تهیۀ مقدمات کار و وسایل ، وجود راهنما و خضر طریق را هم خود خداوند سفارش نموده است که هر سفری وسایل و راهنمایی نیاز دارد. لذا توصیه اکید می‌شود که در طول سفر به راهنمایی‌های روحانی و مدیر به‌عنوان دو رکن اصلی کاروان گوش فرا دهند و با آن‌ها هماهنگ باشند تا اعمال به طور صحیح، آسان، روان و شیرین و با آداب خاص آن و بدون هیچ گونه استرس و اضطرابی انجام گیرد؛ چون در بیان احکام و مناسک و اسرار و معارف حج و تاریخ اسلام، روحانیون عزیز و در مسائل اجرایی و عملیاتی حج، مدیران کاروان افرادی مجرب و کارآزموده و مسلط هستند و در شیرینی و پرباربودن سفر نقش بسیار زیادی دارند.


 بدون شک علم و آگاهی از پیش نیازهای مهم سفرحج است که بدون آن بهرۀ چندانی به دست نمی‌آید؛ امام صادق علیه‌السلام فرمود: « اَلْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَةٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ اَلطَّرِیقِ لاَ یَزِیدُهُ سُرْعَةُ اَلسَّیْرِ إِلاَّ بُعْداً» (الکافی، ج۱، ص۴۳ ) هرکس بدون بصیرت عمل کند، مانند کسی است که به بیراهه می‌رود هر چه شتاب کند از هدف دورتر می‌شود.
 بنابراین زائر باید بداند به کجا می‌رود؟ و برای چه سفر می‌کند؟ و چگونه می‌خواهد این دعوت الهی را لبیک بگوید. چون معمولا این سفر یک بار بیشتر نصیب انسان نمی شود؛ لذا باید درست برنامه‌ریزی و تلاش و کوشش کند از لحظه‌لحظۀ این سفر خوب بهره ببرد و درست استفاده کند و در حقیقت در فکر فرصت‌سازی باشد تا خدای نکرده فرصت‌سوزی نکند که بعداً موجب حسرت و ندامت او نگردد امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «بَادِرِاَلْفُرْصَةَ قَبْلَ أَنْ تَکُونَ غُصَّةً» (نهج البلاغه، ص 402)، فرصت را دریابید پیش از آنکه از دست برود و موجب غم و اندوه شود.


توجه به جلسات آموزشی


 حجاج عزیز قبل از سفر، حضور در جلسات آموزشی را جدی بگیرند تا آگاهی‌های لازم نسبت به سفر پیدا کنند و در زمینۀ احکام، مناسک، اسرار و معارف و تاریخ مطالعه داشته باشند که کتاب‌های خوبی در این باره نوشته شده تا با شناخت و معرفت به این سفر بروند. همچنین مسائلی از قبیل مشخص‌کردن مرجع تقلید خود، محاسبۀ اموال و پرداخت حقوق خالق و مخلوق، و حلالیت طلبیدن از آشنایان و خویشان و خداحافظی، وصیت‌نامه‌نوشتن را قبل از سفر مورد توجه قرار دهند، چون زائر خانه خدا باید خود را برای تطهیر ظاهر و باطن، توبه و انابه، راز و نیاز، خلوت با معبود و انس و تدبر در قرآن، میثاق با نبوت و ولایت آماده سازد تا حجی که امام سجاد علیه‌السلام به شِبلی سفارش فرمود انجام شود.
زائرین عزیز ما رسالت خطیر و بزرگی بردوش دارند چون به‌عنوان پیرو مکتب اهل بیت علیهم‌السلام و سفیر انقلاب اسلامی در کنگرۀ عظیم حج که مسلمانان از سراسر جهان حضور دارند شرکت می‌کنند، لذا باید کاملاً هوشیار و آگاه و زمان‌شناس و مکان‌شناس باشند. نکتۀ دیگری که زائرین باید مدنظر داشته باشند اینکه شرایط در حرمین شریفین مکه و مدینه با حرم امام رضا علیه‌السلام و سایر امامزادگان در ایران متفاوت است و باید رعایت کنند. همچنین باید از کارهای تنش‌زا و تفرقه‌افکن و اموری که موجب وهن تشیع و مکتب اهل بیت؟س؟ می‌شود جداً خوداری شود. توصیۀ اکید می‌شود از اموری مانند دخیل‌بستن، عریضه‌نویسی، برداشتن خاک، سنگ، گندم و ... اجتناب کنند و کنار بقیع به نماز نایستند و هرگونه نمازی را در مسجدالنبی بخوانند که فضیلت بسیار زیادی دارد. از نوحه سرایی، سینه‌زنی، گریه با صدای بلند در بقیع بپرهیزند تا مشکلی برای آنان ایجاد نشود و گرفتار مأمورین بقیع نگردند و علاوه بر آن بر صبر و حوصله و حسن خلق در سفر و استفادۀ کامل از این فرصت طلایی و شرکت در نمازجماعت ، تلاوت قرآن، و حضور در جلسات تاکید می‌شود.
خبرگزاری مهر،۱۲ مهر ۱۳۹۰،‏ کد خبر 1420761
 


| شناسه مطلب: 104151