معرفی کتاب‌هایی دربارۀ زندگانی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، بخش اول

 


کتاب فاطمه سلام‌الله‌علیها دختر محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله


مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی


کتاب فاطمه سلام‌الله‌علیها دختر محمدصلی‌الله‌علیه‌وآله، زندگانی تأثربرانگیز سیده زنان؛  در 132 صفحه و در قطع پالتویی به‌صورت خلاصه و مفید به بیان مهم‌ترین مقاطع زندگانی دخت گرامی رسول خدا ؟صل؟ می‌پردازد. طبق مقدمۀ کتاب، زندگانى حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها ازاین‌رو باید موردبحث و مطالعه قرار گیرد که براى بانوان  اجتماعِ امروز ما درس‌هاى پرفایده‌اى دارد  و تحلیل شخصیت زهرا؟سها؟  ما را از اثرِ شگفت‌انگیز تعلیمات اسلام در عصر اول این دین مطلع مى‌سازد و مى‌فهمیم، به‌عکس، آنچه مغرضان مى‌گویند، اسلام دینى نیست که فکر و منطق زن را قید و زنجیر کرده باشد. اسلام حکمى مبنى بر اسارت و بندگى زنان صادر نکرده و بلکه مى‌توان گفت اسلام تنها دینى است که حقوق اجتماعى زنان را امضا نموده و به آن‌ها آزادى فکر و منطق داده است. البته تا آنجا که به زیان خودشان و یا زیان اجتماع تمام نشود. مرحوم شهیدی هدف از نوشتن این کتاب را این‌گونه توصیف می‌کند که: « با نوشتن این کتاب، نمى‌خواهم تنها یک جلد دیگر به مجموعۀ کتب تاریخى اضافه کنم، بلکه مى‌خواهم خوانندگان گرامى از مطالب حساس آن نتیجه بگیرند، آن‌ها را با زندگى خود و خانواده‌شان مقایسه کنند و ببینند در کجا عقب مانده‌اند، سعى کنند جلو بروند و در چه چیز افراط کرده‌اند، دست نگاهدارند. تصوّر کنند، دستور زندگى خانواده مى‌خوانند نه کتاب تاریخى.


 پژوهش‌گونه‌ای درباره مصحف فاطمه سلام‌الله‌علیها


محمدعلی مهدوی‌راد


در زندگانى و سیرۀ فاطمۀ اطهر سلام‌الله‌علیها از مجموعه‌اى سخن مى‌رود با عنوان «مصحف فاطمه». که دربارۀ چگونگى آن در روایات بسیارى در منابع شیعى سخن رفته است. گونه‌گونى روایات و مطرح‌شدن شبهاتی دربارۀ مصحف فاطمه سلام‌الله‌علیها باعث شده است که داورى‌ها در چگونگى آن یک داستان نباشد. نویسنده در این کتاب سعی کرده است ابتدا به کوشش‌هایى که در این زمینه شده، اشاره و سپس بر پایۀ نقل‌ها و روایات و نقد و تحلیل سندى و محتوایى احادیث در حد امکان غبار از چهرۀ موضوع بزداید.


این پژوهش در  93 صفحه و در قطع پالتویی توسط نشر مشعر منتشر شده است.


مجموعه مقالات فدک


جمعی از نویسندگان، پژوهشکدۀ حج و ز یارت


با توجه به اهمیت تاریخى، سیاسى و عقیدتى ماجراى فدک به‌ویژه براى شیعیان و نقش سازندۀ آن در روشن ساختن حقانیت مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و حقایق پشت پرده و مطرح‌شدن آن در کنار مسئلۀ امامت و رهبرى، گروه تاریخ پژوهشکده حج و زیارت بر آن شد تا مجموعه مقالاتى را در این خصوص منتشر نماید. قابل‌ذکر است که برخى مقالات به خامۀ دانشمندان و صاحب‌نظران برجسته صورت گرفته و برخى مؤلفان نیز خود از نزدیک مزرعه فدک را بازدید کرده و آگاهى‌هاى ارزشمندى را به دست داده‌اند.


 با هدف کمک به زدوده شدن پاره‌اى ابهامات پیرامون فدک و نیز فراهم شدن  زمینه پژوهش‌هاى جدید در این حوزه، گروه تاریخ و سیرۀ پژوهشکدۀ حج و زیارت، مجموعه ‌از 15 مقاله دربارۀ  فدک به‌علاوۀ کتابشناسی فدک را گردآوری کرده که توسط مؤسسۀ فرهنگی و هنری مشعر در 392 صفحه و در قطع رقعی منتشر شده است.




نظرات کاربران