مولود کعبه

برگرفته از کتاب‌های فروغ ولایت، آیت‌الله جعفر سبحانی و گل‌واژه‌های حج و عمره

حضرت على علیه‌السلام در صبح روز جمعه سیزدهم رجب، ده سال قبل از بعثت در مکه، در درون کعبه متولد شد و این از افتخارات و امتیازات بىنظیر زندگى على علیه‌السلام است که در درون مقدس‏‌‌‌ترین مکان یعنى کعبه تولد یافت و این مطلب از نظر تاریخى و روایات شیعه و سنى، قطعى است و علامۀ امینى در کتاب ارزشمند الغدیر، جلد ششم، این موضوع را از شانزده کتاب اهل تسنن نقل کرده است.


مادر امیرمؤمنان  علیه‌السلام، فاطمه، دختر اسد فرزند هاشم است. وى از نخستین زنانى است که به پیامبر ایمان آورد وپیش از بعثت از آیین ابراهیم  علیه‌السلام پیروى مى‏‌‌‌کرد. او همان زن پاکدامنى است که به هنگام شدّتیافتن درد زایمان راه مسجد الحرام را پیشگرفت وخود را به دیوار کعبه نزدیک ساخت وچنین گفت:


خداوندا، به تو وپیامبران وکتاب‏‌‌‌هایى که از طرف تو نازل شده‏‌‌‌اند ونیز به سخن جدّم ابراهیم سازندۀ این خانه ایمان راسخ دارم، پروردگارا! به پاس احترام کسى که این خانه را ساخت وبه حقّ کودکى که در رحِم من است، تولّد این کودک را بر من آسان فرما.


لحظه‏‌‌‌اى نگذشت که فاطمه به صورت اعجاز آمیزى وارد خانۀ خدا شد ودر آنجا وضع حمل کرد.۱


این فضیلت بزرگ را قاطبۀ محدثان ومورخان شیعه ودانشمندان علم انساب در کتابهاى خود نقل کرده‏‌‌‌اند. در میان دانشمندان اهل تسنن نیز گروه زیادى به این حقیقت تصریح کرده، آن را یک فضیلت بىنظیر خوانده‏‌‌‌اند.۲


حاکم نیشابورى مى‏‌‌‌گوید:


ولادت على در داخل کعبه به طور تواتر به ما رسیده است.۳


آلوسىِ بغدادى صاحب تفسیر معروف مى‏‌‌‌نویسد:


تولّد على در کعبه در میان ملل جهان مشهور ومعروف است وتاکنون کسى به این فضیلت دست نیافته است.۴


شرح ماجرای ولادت


فاطمه بنت اسد مادر گرامى حضرت على علیه‌السلام همواره کنار کعبه مى‏‌‌‌آمد و به راز و نیاز و طواف کعبه مى‏‌‌‌پرداخت تا اینکه روزى دیدند این سیّدۀ دودمان هاشمى با حالتى ملکوتى در کنار کعبه، دست‏‌‌‌ها را به سوى آسمان بلند کرده، عرض مى‏‌‌‌کند: «پروردگارا! من به تو و به پیامبران و آنچه از جانب تو آورده‏‌‌‌اند ایمان دارم، من سخن جدم ابراهیم خلیل علیه‌السلام را تصدیق مى‏‌‌‌کنم. او بناى کعبه را ساخت.  پروردگارا! به حق آن کسى که این خانه را ساخت و به حق این مولودى که در رحم من است، وضع حمل مرا آسان گردان. »


در همین لحظه، دیوار کعبه شکافته شد، فاطمه علیهاالسلام به درون کعبه وارد شد و آن دیوار مانند اول به هم پیوست. حاضران، حیران و شگفت زده شدند. شب و روز ، سخن از این حادثه عجیب در زبانها بود. نه کلید، در خانه را مى‏‌‌‌گشود و نه کلنگ در ساختمان کعبه اثر مى‏‌‌‌کرد.  همه دریافتند این حادثه‏‌‌‌اى الهى است. پس از سه روز فاطمه علیهاالسلام از خانه بیرون آمد، در حالى که نوزادى در آغوش داشت. او در پاسخ به سؤالات مطرح شده گفت:


«هنگامى که وارد کعبه شدم، از میوههاى بهشتى که در آنجا بود خوردم و چون خواستم از خانه بیرون آیم از منادى غیبى شنیدم که گفت: اى فاطمه! نام فرزندت را على بگذار و خداوند علىّ اعلا مى‏‌‌‌فرماید:


«من نام او را از نام خودم گرفته ام.»5 


.......................................................


1.  کشف الغمة، ج ۱، ص ۹۰.


2.  مانند مروج الذهب، ج ۲، ص ۳۴۹ /شرح الشفاء، ج ۱، ص ۱۵۱ و....


3. مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۴۸۳.


4. شرح قصیده عبدالباقىِ افندى، ص ۱۵.


5. سیرۀ چهارده معصوم، محمّد محمّدى اشتهاردى، ص ٩۶.


 


*برگرفته از کتاب‌های فروغ ولایت، آیت‌الله جعفر سبحانی و گل‌واژه‌های حج و عمره


 




نظرات کاربران