ششمین مراسم گرامیداشت یاد و خاطرۀ خادمان ضیوف الرحمن

همزمان با روز شهادت امام کاظم علیه‌السلام، ششمین مراسم گرامیداشت یاد و خاطره جمع دیگری از خادمان ضیوف الرحمن از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، همزمان با روز شهادت امام کاظم علیه‌السلام، ششمین مراسم گرامیداشت یاد و خاطره جمع دیگری از خادمان ضیوف الرحمن از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به صورت مجازی برگزار شد.


 


بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این مراسم با اشاره به روایتی از امام کاظم علیه السلام گفت: حضرت در این روایت می‌فرمائید«إنّ للّه ِ علَى النّاسِ حُجَّتَینِ : حُجَّةٌ ظاهِرَةٌ و حُجَّةٌ باطِنَةٌ، فأمّا الظّاهِرَةُ فالرُّسُلُ و الأنبیاءُ و الأئمّةُ علیهم السلام، و أمّا الباطِنَةُ فالعُقولُ.» خداوند را بر مردم دو حجّت است، یکی حجّت آشکار و دیگر حجّت پنهان است. حجّت آشکار، رسولان و پیامبران و امامان علیهم السلام و حجّت پنهان عقل‌ها هستند.»


 


وی با بیان اینکه اولین هادی و راهنمای مردم و جامعه به عنوان حجت آشکار خود خداوند تبارک و تعالی است، افزود: آنچه که خدواند به عنوان حجت آشکار خود و از جنس خلق بوجود آورده است، پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام هستند و  پس از آن‌ها، علما از این جنس به شمار می‌آیند.


 


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از روحانیان کاروان‌های حج و عتبات به عنوان راهنما و خادمان زائران و ضیوف الرحمان یاد کرد و یادآور شد: روحانیان کاروان‌ها از جمله حجت‌های آشکار الهی هستند که به زائران عزیز خدمت می‌کنند و ما به وجود این عزیزان افتخار می‌کنیم، زیرا آن‌ها افرادی بودند که برای خدا و در جهت کسب رضای الهی عمل کردند و امروز به دیار باقی شتافتند.


 


وی تصریح کرد: در زندگی هر یک از آن‌ها و در سفرهای عمره و عتبات، کسب رضای الهی را مدنظر داشتند. و با وسواس و اهتمام ویژه‌ای در حال خدمتگزاری به مردم بودند. به گونه‌ای که وقتی برخی زائران از سفر زیارتی بر می‌گشتند، به دلیل راهنمایی‌های درست روحانیان، در نحوه و سبک زندگی آنان تجدید نظر صورت می‌گرفت.


 


سرپرست حجاج ایرانی، حجت پنهان خداوند را عقول برشمرد و گفت: عقول، تاثیرگذاری و حجت پنهان را دارد. از پیامبر نقل شده، العلماء أمناء اللَّه علی خلقه. دانشمندان، امینان خداوند بر مردم هستند، در سخنی نیز می‌فرمائید، العلماء امنا امتی، علماء امینان امت من هستند. العالم امین الله، عالم و دانشمند امین خداست، زیرا این امانتداری است که خداوند بر هستی عرضه کرده و آن‌ها باید این امانت الهی را حقش به جا بیاورند. بنابراین اگر بخواهند این امانت را به خوبی ادا کند، نباید ظلم و جهل وجود داشته باشد.


 


این گزارش حاکی است، در بخش دیگری از این مراسم مجازی حجت‌الاسلام اکبر صمدی یزدی استاد حوزه علمیه قم به ایراد سخن پرداخت و تجلیل از عالم را یک وظیفه دینی برشمرد و گفت: با این تجلیل و تکریم مردم به فضیلت علم و عالم بیشتر پی‌ می‌برند.


 


در بخش پایان مراسم آقای حاج حمیدرضا رمضانپور از مداحان اهل بیت علیهم السلام به ذکر مصیبت و روضه خوانی پرداخت.




نظرات کاربران