بیاناتی از امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) دربارۀ ماه مبارک رمضان

امام خمینی (ره):


آنچه که برای ما و شما می‌ماند، آن چیزی است که در درون خودمان تحصیل کرده باشیم، باور بکنیم که خدای تبارک و تعالی حاضر است، باور بکنیم که همه چیز به دست اوست و ما چیزی نیستیم، باور کنیم که ما قاصر هستیم برای شکرگزاری نعمتهای خدا.
این ماه مبارک رمضان با آن همه برکاتی که دارد، ما نمی‌توانیم از عهده شکر یکی‌اش برآییم، ولی باید کوشش کنیم که در این ماه مبارک رمضان که بر ما گذشت، اگر حالی پیدا شد، این حال را تا ماه رمضان دیگر نگه داریم و اگر حالی پیدا نشد، متاسف باشیم و کوشش کنیم که پیدا کنیم. این هیاهوها همه رفتنی است، تمام شدنی است، آنچه که هست آنی است که پیش خود ماست، آن باقی است و با ماست و ما باید کوشش کنیم که باطن خودمان را اصلاح کنیم.


سخنرانی در جمع مسئولان نظام در عید سعید فطر ، ۱۹ خرداد ۱۳۶۵


مقام معظم رهبری (حفظه‌الله):


بزرگترین درس ماه رمضان، خودسازى است. اولین و مهم‌ترین قدمِ خودسازى هم این است که انسان به خود و به اخلاق و رفتار خود با نظر انتقادى نگاه کند؛ عیوب خود را با روشنى و دقت ببیند و سعى در برطرف کردن آن‌ها داشته باشد. این از عهدۀ خود ما برمى‌آید و این تکلیفى بر دوش ماست. به مردم عرض مى‌کنم: به هم رحم کنید تا خداى متعال به شما رحم کند. کسانى که دستشان باز است، دست تعدّى به سمت منافع و مصالح دیگران دراز نکنند. کسانى که زرنگى و هوش و امکانات و قدرت و مسؤولیت و توانایی‌هاى گوناگون فردى و اجتماعى دارند، از این توانایی‌ها در راه تعدی به دیگران استفاده نکنند. خود را بندۀ خدا بدانیم؛ در مقابل بقیۀ بندگان خدا، خود را موظف به همراهى، احسان، نیکى و رعایت انصاف بدانیم ....
بیانات در خطبه‌هاى نماز عید سعید فطر،  ۲۵ آذر ۱۳۸۰
 




نظرات کاربران