معرفی برخی کتاب‌های پژوهشکدۀ حج و زیارت دربارۀ حج و قرآن

حج و عمره در قرآن و حدیث 


آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، با همکاری حجت‌السلام‌والمسلمین عبدالهادی مسعودی 



این کتاب با شیوه‌ای نو به  بررسی ویژگی‌های مختلف حج با بهره گیری از آیات قرآن کریم و احادیث منقول محدثان شیعه و سنّی می پردازد. این اثر، ترجمۀ «الحج و العمرة فی الکتاب و السنة» به عنوان بخشى از دانش‌نامۀ میزان الحکمة است که توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد محدثی به فارسی ترجمه شده است و  سه بخش و پانزده فصل دارد: 
بخش اول (مکۀ مکرمه): حرم، مسجد الحرام، خانۀخدا، آیات و نشانه‏های خدا در کعبه. 
بخش دوم (حج و عمره): حج، تأخیر و ترک حج، واجبات حج، آداب حج، گوناگون، حج اصغر.
بخش سوم (مدینۀ منوره): فضیلت مدینه، زیارت پیامبر، زیارت فاطمه دختر پیامبر؟ص؟، زیارت امامان؟عهم؟، زیارت قبور شهدا.
این کتاب توسط نشر مشعر و نیز  چاپ و نشر دارالحدیث منشتر شده است.


 


حج در آینۀ قرآن (مجموعه مقالات)


پژوهشکدۀ حج و زیارت





این مجموعه شامل هفده مقالۀ فصلنامه میقات حج طی سالیان گذشته است که در آن‌ها ابعاد حج از منظر قرآن کریم بررسی شده است. عناوین مقالات عبارتند از: اسامی کعبه در قرآن؛ حج در قرآن؛ حج در کتاب خداوند؛ وقوف شعور برانگیز در مشعرالحرام؛ حج در کتاب خداوند؛ میراث بزرگ؛ حج جاهلی، حج محمدی؛ قلب زمین؛ شهر خدا در کلام خدا؛ مکۀ مکرمه، مرکز فرهنگی جهان اسلام؛  اسرار حج در کتاب خداوند؛ مناسک حج در کتاب خداوند؛ فضایل کعبه؛ حج و ابراهیم در قرآن؛ نام‏ها، ویژگی‏ها و احکام کعبه در قرآن؛ ابعاد حج در قرآن؛ ویژگی‌های حج در قرآن.
کتاب در 591 صفحه و در قطع وزیری به همت پژوهشکدۀ حج و زیارت توسط نشر مشعر منتشر شده است.


با قرآن در سرزمین وحی
حجت‌الاسلام‌و المسلمین محسن قرائتی



یکى از فرصت‌هاى استثنایى زمانى و مکانى فرصتى است که زائران خانه خدا در مکه و مدینه به سر مى‌برند. مدینه شهرى که بیشترین معصوم را در بردارد و صدها آیه قرآن و هزاران حدیث از آنجا منتشر شد. مکه‌اى که بهترین نقطه زمین و فرودگاه جبرئیل و نقطه معراج رسول خدا ؟صل؟ و قربانگاه اسماعیل و هجرتگاه ابراهیم و شکنجه‌گاه مسلمین صدر اسلام است. انصاف آن است که در جلساتى که مکه و مدینه تشکیل مى‌شود، همراه با آشنا نمودن زائران با احکام و آداب حج به تفسیر و تدبّر آیاتى که لااقل وظیفه زائران در آن مطرح است، نیز پرداخته شود. بر این اساس از «تفسیر نور»، بعضى از آیات را براى زائران و  روحانیون کاروان‌ها، توسط مؤلف محترم انتخاب شده است.
این کتاب در قطع پالتویی توسط نشر مشعر در 228 صفحه و در قطع پالتویی منتشر شده است.



 


 


 


| شناسه مطلب: 106216




حج قرآن



نظرات کاربران