دربارۀ فرهنگ، برنامه و محصولات فرهنگی

بسم الله الرحمن الرحیم


لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ ... (سورۀمبارک حج، آیۀ 28)  


هرچند دربارۀ مفهوم فرهنگ تعاریف متعددی بیان شده است، اما در بیان کلی، فرهنگ اسلامی را می‌توان در حوزۀ نظری، ارزش‌ها و آداب و رفتارهای برگرفته از قرآن کریم و سنت معصومان (علیهم‌السلام) و در حوزۀ عملی، تجلی موارد یادشده در پیشرفت امت اسلامی تعریف کرد.


با توجه به تعریف بالا، بدون شک، حج و زیارت، بخشی مهم از فرهنگ اسلامی و بلکه بشری است، چرا که در این آیین‌ها تمام باورها، ارزش‌ها و شیوه‌های رفتاری  اسلامی و انسانی در نظر گرفته شده است، به‌علاوه  از آنجا که فرهنگ ذاتاً در بستر جامعه و امت مفهوم پیدا می‌کند، نقش حج و زیارت به‌عنوان نماد امت‌سازی اسلام، بسیار قابل توجه است. و این «امت سازی» به تبیین رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی با دو شرط وحدت و هوشیاری قابل تحقق است. 


مقدمات فوق، تا حدودی تبیین‌کنندۀ ضرورت تدوین و تولید برنامه و ابزارهایی فرهنگی به‌منظور استفادۀ بیشینه از ظرفیت‌های فرهنگی عظیم حج است. ظرفیت‌هایی که به فعلیت درآوردن آن‌ها، تکامل فرد، جامعه،‌ فرهنگ و تمدن اسلامی را در پی خواهد داشت و محصول آن، انسان و جامعۀ متعالی و نیز ارتقای فرهنگ عمومی است.


مساعی و همت مدیریت برنامه و محصولات فرهنگی بعثۀ مقام معظم رهبری  در پیشبرد اهداف یاد شده در حوزۀ حج و زیارت است. بدیهی است که این تلاش نسبت به اهمیت موضوع، نیازمند مداقه، رصد، ارزیابی، آسیب‌شناسی مداوم و سازوکارهایی وسیع‌ است.




نظرات کاربران