برنامۀ فرهنگی حج تمتع

حج، باشکوه‎‎ترین ضیافتی است که هر سال در حرم امن الهی برپا می‎‎شود. زائران بیت‌الله‌الحرام، میهمانان خدایند که برای حضور در این ضیافت آسمانی دعوت شده‎‎اند. میهمان در هر فرهنگ و تمدنی، ‎‎محترم است و در بارگاه رحمانی، گرامی‎‎تر و عزیزتر.


شاید به همین دلیل، خداوند متعال، جمعی از بندگان خود را مأمور خدمت‎‎رسانی به زائران بیت‌الله‌الحرام کرده و اهل‌‎‎بیت علیهم‌السلام طبق شواهد مسلّم تاریخی، ‎‎در این مسیر همواره از دیگران پیشی گرفته‎‎اند. پس، خدمت‎‎گزاری در حج نیز مانند اصلِ آن، توفیق و فرصت است، ازاین‌رو دو فیض بزرگ نصیب خدمت‎‎گزاران حج می‎‎گردد:


اول: دست‎‎یابی به برکت و توفیق خدمت‎‎گزاری


دوم: توفیق زیارت و میهمانی خدا


یکی از ارزشمندترین مصادیق خدمت‎‎رسانی، فعالیت‎‎های فرهنگی و تبلیغی در موسم حج است که زمینۀ تحول و اعتلای معنوی زائران را فراهم می‎‎سازد. همۀ خدمات و برنامه‎‎ریزی‎‎های خرد و کلان نیز مقدمۀ چنین رویکرد و تحولی است.


با توجه به آنچه گذشت و با عنایت به لزوم همکاری روحانیون، مدیران، کارگزاران، عوامل و زائران فرهیختۀ کاروان‎‎ها در فراهم‎‎کردن زمینه‎‎های لازم جهت بهره‎‎وری مطلوب زائران از فضای معنوی و عرفانی حج، معاونت فرهنگی حوزۀ نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت با توجه به نتایج و دستاوردهای فرهنگی کاروان‎‎ها در سال‌های گذشته، اقدام به تقویت برنامۀ فرهنگی حج تمتع نموده است. این مهم، ‎‎برنامه‎‎ریزان و سیاست‎‎گذاران حج و زیارت را بر آن داشت تا رشد و ارتقای برنامه‌های فرهنگی را به‌عنوان یکی از محورهای اصلی فعالیتهای فرهنگی حج در دستور کار خود قرار دهند.


 اجرای موفق برنامۀ فرهنگی حج بر عهدۀ همۀ کارگزاران فرهنگی و اجرایی، به‌ویژه شورای فرهنگی کاروان و مجموعه است. لازم است دستورالعمل‎‎های این برنامه به‌صورت منسجم، منظم، یکپارچه، مسئولانه، با ابتکار عمل و بدون اعمال سلایق فردی، اجرا شوند. بدیهی است در اجرای این برنامه در محدوده کاروان، روحانی محترم به‌عنوان رئیس شورا و مدیر گرامی به‌عنوان دبیر شورای فرهنگی کاروان، نقشی اساسی و کلیدی ایفا می‎‎نمایند. در حیطۀ مجموعه‌ها، مسئولیت متوجه مدیر مجموعه و مسئول فرهنگی آن خواهد بود که با مشارکت و اهتمام سایر کارگزاران فرهنگی و اجرایی کاروان‌های مجموعه تحقق خواهد یافت.


این برنامه مبنای عمل کلیۀ اقدام‌ها، برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی حج خواهد بود. امید است با توجه به انگیزه‎‎های خالصانه و بی‎‎شائبۀ همۀ کارگزاران متعهد کاروان‎‎ها، مجموعه‌ها و زائران محترم، شاهد تحقق کامل برنامههای فرهنگی و تعالی معنوی باشیم.


 






نظرات کاربران