ویژه‌برنامۀ عید غدیر خم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در ادامه سلسله برنامه‌های میعاد با عرفه و ویژه برنامه عید غدیر که عصر روز جمعه 17 مرداد ماه به صورت مجازی برای زائران ایرانی برگزار شد، با صدور پیامی به این همایش اظهار کرد: مقام امامت استمرار وظایف نبوت است.


متن کامل پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم


الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی بن أبی طالب والأئمّة المعصومین(علیهم السلام)


ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، عید ولایت، عید حاکمیت همه ارزش‌هاى الهى و انسانى و عدالت همه جانبه، عید رهبرى امیرمؤمنان در متن شخصیت جهان اسلام، عرایضى را تقدیم مى دارم:


با درگذشت پیامبر خاتم(صلى الله علیه وآله وسلم)، نزول وحى الهى پایان پذیرفت و پس از وى به کسى وحى فرود نخواهد آمد و امیرمؤمنان(علیه السلام) به هنگام تجهیز پیکر پاک پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) به این حقیقت چنین تصریح مى‌کند و مى‌فرماید: «بِأَبِی أَنْتَ وَأُمِّی یَا رَسُولَ اللهِ! لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ مَا لَمْ یَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیْرِکَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَالاِْنْبَاءِ وَأَخْبَارِ السَّمَاءِ».


«پدر و مادرم فداى تو اى پیامبر خدا! با مرگ تو پایان پذیرفت، چیزى که با مرگ دیگر پیامبران پایان نپذیرفت یعنى رشته نبوت و نزول وحى آسمانى».


با اعتراف به مقام عظیم رسول گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم) که خاتم پیامبران و کتاب او خاتم کتاب‌هاى آسمانى و شریعت وى آخرین شریعت آسمانى است، یادآور مى‌شویم که وظایفى که برعهده پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) از جانب خدا گذارده شده بود با رحلت او پایان نپذیرفت و لازم بود جانشین وى همه را به عهده بگیرد، و راه او را ادامه دهد و در غیر این صورت آیین اسلام که آیین خاتم است و تا روز رستاخیز هدایت جهان بشریت را برعهده دارد آیین کامل نخواهد بود.


نمونه‌اى از این وظایف


1. پاسخگویى به مسائل نوظهور که در عصر رسالت رخ نداده بود و بر اثر برخورد مسلمانان با ملت‌هاى مختلف جهان مطرح مى‌گردید ولازم است احکام واقعى این موضوعات از طریق جانشین او بیان گردد.


2. تفسیر قرآن مجید در قلمرو عقاید و احکام که رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) آن را برعهده داشت، و آیات قرآن را ده تا ده تا تفسیر مى‌کرد ولى در عین حال قرآن دریاى بى پایان کرانه است که باید از طرف کسانى که وحى به خانه آنها فرود آمده است مورد تفسیر قرار گیرد. شافعى مى گوید: آیه (وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا...) از جهاتى براى ما مجمل بود تنها فعل امیرمؤمنان(علیه السلام) در مورد «بغاة» مفهوم حدود این آیه را براى ما روشن کرد.


3. در عصر رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) گروه گرایى و نحله سازى رخ نداد زیرا وجود او محور حق وباطل و روشنگر هدایت و ضلالت بود، ومردم با مراجعه به وى حق را از باطل باز مى شناختند، پس از درگذشت پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)  باید در میان امت اسلامى فرد والامقامى باشد که بسان پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) محور حق و باطل و بیانگر ملاک هدایت و ضلالت باشد.


البته وظایفى که پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) برعهده داشت بیش از آن است که در اینجا بازگو شود، فقط از میان آنها، این سه وظیفه را برگزیدیم تا روشن شود آن کس مى تواند بر جایگاه پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) تکیه کند که بتواند این وظایف را بسان رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)انجام دهد و این کار از عهده یک فرد عادى از امت ساخته نیست، جز آن کس که در مکتب خاصى زیر نظر عنایت الهى تربیت یابد و از علم ودانش بالاتر برخوردار باشد. و شناخت چنین فردى به جز از طریق وحى الهى و بیان پیامبر امکان پذیر نیست .


خوشبختانه این فرد در روز هیجدهم ذى الحجة الحرام سال دهم هجرت در سرزمین غدیر معرفى شد و از این جهت دین کمال خود را بازیافت و آیه (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا)()در چنین روزى فرود آمد. و مقصود از این تکمیل، تکمیل مدیریت کامل امت اسلامى است هم در جهات معنوى و هم در جهات سیاسى.


تنصیصى بودن مقام امامت در لسان پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)


پیامبر گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم) از روز نخست مقام امامت را یک مقام تنصیصى آن هم از جانب خدا مى دانست که امت در گزینش آن سهمى ندارند.


ابن هشام در سیره خود مى نویسد که ماه هاى حرام که آزادى بیان براى پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) وجود داشت وى با سران بنى عامر در موسم حج تماس گرفت و آیین خود را بر آنها عرضه کرد، آنها گفتند: اگر ما با تو بیعت کنیم و خدا تو را بر مشرکان پیروز کرد«أیکون لنا الأمر من بعدک؟»، آیا رهبرى امت پس از تو با ما خواهد بود؟ پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) در پاسخ فرمود: «الأمر إلى الله یضعه حیث یشاء». «این کار از آن خداست و هر فردى را خواست آن را به عهده او مى گذارد».


این سنت الهى در شرایع پیشین نیز حاکم بود، و اوصیاى پیامبران به وسیله خود آنان معرفى مى شد و مردم در گزینش آنان سهمى نداشتند.


اینجانب از این راه دور به کلیه برگزار کنندگان این برنامه را که مظهر ولاء خاص و ارادت به خاندان رسالت است تبریک گفته و توفیقات همگان را در پیشبرد مکتب اهل بیت(علیهم السلام) از خداوند متعال خواهانم.


قم ـ جعفر سبحانى  


مؤسسه امام صادق(علیه السلام)


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در این برنامه با تبریک عید سعید غدیر خم این روز را بسیار مهم و ارزشمند برشمرد.
وی افزود: عیدغدیر و فضاسازی که برای این روز از سوی پیامبر گرامی (ص) صورت گرفت نشان می‌دهد که پیامدهای و پیشامدهای بسیار بزرگی داشته است، زیرا ما هیچ حدیثی را در شیعه و اهل سنت سراغ نداریم که 110 نفر از صحابه آن را بیان کرده و یا 84 نفر از تابعین آن را تایید و نقل کرده و  360 نفر از دانشمندان جهان اسلام تا قرن 14 مورد صحه گذاشته باشند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: فضای که در روز عید غدیر از سوی پیامبر اکرم (ص) ایجاد شده و در این روز مهم از کسانی که به پیش رفته بودند خواست برگردند و کسانی که هنوز به محل اجتماع غدیرخم نرسیده بودند، صبر کردند تا خودشان را برسانند تا این پیام مهم غدیر را به همه مسلمانان برساند، این موضوع به قدری ارزش داشت که در قرآن کریم می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ » ای پیامبر! آنچه را از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر چنین نکنی، پیامش را نرسانده‌ای و خدا تو را از گزند مردم نگاه می‌دارد.  یعنی این اقدام هم سنگ رسالت ارزشمند است.
وی یادآور شد: در هنگام بیان حدیث غدیر پیامبر اکرم (ص) سخن از رفتن می‌زنند، این مطلب نشان می‌دهد که پیامبر می خواهند سخن جدیدی بیان کند و حتی از مردم نسبت به آنچه بیان می کند، اعتراف می گیرد و اعلام می کند که چه کسی از مردم به مدیریت خودشان اولی است، یا در اعتراف دیگری می گوید، برای شما چگونه پیامبری بودم، نشان می دهد قرار است قضیه مهمی اتفاق بیفتد. 
سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: اما پس از بیان همه این مسائل و بیان حدیث غدیر، پیامبر اکرم (ص) از امت انتظاراتی دارد و می فرماید، «من کنت مولا فهذا علی مولا» یعنی هرکس من مولای او هستم از این پس علی (ع) مولای اوست، 
۱) خدایا کسانی که با علی همراهی می کنند و ولایت علی را می پذیرند، آن ها را یاری و کمک کن، چه کسانی می توانند این اقدام را انجام بدهند،  کسانی که با علی علیه السلام همدلی و هماهنگی داشته باشند، پیامبر گرامی نیز در مواردی برای همدلی صحبت کردند. فرمودند علی در دینش محکم ترین است.
۲) هوشیاری در برابر دشمنان بسیار مهم استو باید در برابر نفوذی ها، ایستاد اگر کسی بخواهد ولایت را حمایت کند باید مراقب نفوذی ها باشد. ۳) حمایت مومنان از یکدیگر مورد تذکر و انتظار پیامبر است.
۴) تقویت جانشین وی نیز از دیگر انتظارات است که پیامبر اکرم (ص) از اصحاب داشتند و آن را به افرادی مثل زبیر تاکید کردند. 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) با حدیث غدیر بسیاری از حوادث آینده را پیش بینی می کرد که برخی در مقابل علی علیه السلام می ایستند، تصریح کرد: به همین دلیل است که رسول اکرم (ص) می گوید، خدایا کسانی که علی را کوچک کنند، آن ها را ذلیل کن. حتی به این مقدار هم اکتفا نکردند و نهضت اطلاع رسانی راه انداز کرد و اعلام فرمودند، هر کس شاهد این قضیه بود که من چه گفتم به دیگران منتقل کند.


 


 


| شناسه مطلب: 101963




غدیر



نظرات کاربران