کتابچۀ «خطبه‌های منا»


فرصت حضور زائران بیت‌الله‌الحرام در منا برای ترویج و نشر فرهنگ و معارف اسلامی و پاسداشت و احیای نام و یاد اولیای الهی، به‌ویژه معصومان علیهم‌السلام سرمایه‌ای ارزشمند است که اگر به درستی برنامه‌ریزی شود و از منابع و میراث ارزشمند دینی برای این منظور بهره گرفته شود، می‌تواند علاوه بر آنکه در این ایام شریف، زائران را به ذکر و یاد خداوند بیشتر متوجه سازد، از معارف غنی اسلامی نیز بهرمند خواهد کرد.


بهترین و ماندگارترین پیام دینی که در این فضا می‌تواند توسط علما و روحانیون و مبلغان دینی به مردم اهدا شود بیانات نورانی معصومان علیهم‌السلام است که در چنین فضا و فرصت‌های رحمانی برای زائران حریم کبریایی ایراد گردید. یکی از این میراث‌ گران‌بها خطبۀ ارزشمند پیامبر اعظم (صلی‌الله علیه و آله) ‌و حضرت سیدالشهد (علیه‌السلام) است که در منا برای حجاج بیت‌الله‌الحرام ایراد فرمودند.


طرح و تبیین این دو خطبۀ نورانی در منا از سوی روحانیون کاروان‌ها هم تجلیل و احیای یاد و نام رسول مهربانی و اسوۀ تامۀ الهی و حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام، قافله‌سالار کاروان عزّت و شهادت، و هم ذکر و یاد خداوند سبحان است و از دیگر سو، خوشه‌چینی از کوثر همیشه فیاض معارف آل‌الله است که توشه‌ای مبارک برای زائران خواهد بود.


به بیان مقام معظم رهبری اگر حج تمرین برای زندگی موحدانه است، این دو خطبه، منشوری برای استمرار حرکت توحیدی و الهی حاجی در زندگی است، تا همیشه حاجی بماند و به سبک و سیرۀ زندگی آن بزرگان تأسی نماید. به همین منظور، این دو خطبه در این مجلد، توسط فاضل و محقق ارجمند جناب حجت الاسلام والمسلمین اصغر محمدی  به شکل مناسبی تنظیم و تدوین گشته، تا در سفر روحانی حج در اختیار روحانیون معزز کاروان‌ها قرار گیرد و از آن در ایام پرفیض تشریق برای حج‌گزاران عزیز استفاده شود.


در بخشی از کتاب به نقل از خطبۀ رسول خدا صلی‌الله علیه و آله در خطبۀ منا می‌خوانیم:


إنَّ المُسْلِمَ أَخُو الْمُسْلِمِ لاَ یغُشُّهُ وَ لاَ یخُونُهُ وَ لاَ یغْتَابُهُ و لاَ یحِلُّ لَهُ دَمُهُ وَ لاَ شَىءٌ مِنْ مَالِهِ إلَّا بِطِیبةِ نَفْسِهِ؛ ألَا هَلْ بَلَّغْتُ؟ قالُوا: نَعَمْ! قَالَ: اللَّهُمَّ اَشْهَدْ!


هر فرد مسلمان برادر مسلمان دیگر است، به او غشّ و خدعه نمی‌کند و به او خیانت نمی‌ورزد و از او غیبت نمی‌نماید و خون وی را حلال نمی‌شمرد و هیچ‌گونه تصرفی در مال او را حلال نمی‌­داند، مگر با طیب نفس و رضایت خاطر او؛ آگاه باشید! آیا من تبلیغ کردم؟ گفتند: آری! آن حضرت فرمود: بار پروردگارا شاهد باش!»


 


کتابچۀ خطبه‌‌های منا به همت مدیریت برنامه و محصولات فرهنگی حوزۀ نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در 72 صفحه و در قطع پالتویی منتشر شده است.


برای بارگیری (دانلود) این محصول اینجا کلیک کنید.


| شناسه مطلب: 102007







نظرات کاربران