معرفی کتاب‌هایی دربارۀ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، بخش دوم

فاطمه زهرا  سلام‌الله‌علیها دختر رسول خدا ؟صل؟


حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم خانجانی


این کتاب در معرفى مختصر شخصیت و زندگانی حضرت فاطمۀ زهرا  سلام‌الله‌علیها است و بخشی از مجموعه کتابهای «زنان اسوه» است که بیشتر با تکیه بر منابع اهل سنت به تحریر درآمده است. مؤلف پس از  مقدمه به مباحثی مانند آشنایی با زندگی شخصی و خانوادی، جایگاه، ازدواج، حضور در عرصۀ سیاست و اجتماع، جلوههایی از  شخصیت و آموزههای سرو بانوان جهان، میپردازد.


کتاب به همت گروه تاریخ و سیره مرکز تحقیقات حج در 108 صفحه و در قطع پالتویی توسط مؤسسۀ فرهنگی و هنری مشعر منتشر شده است. نسخۀ برخط کتاب را از اینجا قابل مطالعه است.


شخصیت شناسی حضرت زهرا  سلام‌الله‌علیها بر پایه کتاب و سنت


دکتر مجید معارف


این نوشتار  کوششى مختصر براى معرفى گوشهاى از شخصیت حضرت فاطمه  سلام‌الله‌علیها است که با تکیه به آیات قرآن و روایات شیعیان و اهل سنت، نگارش شده و با اینکه مختصر است، مطالب سودمندى دارد. این کتاب، جزئیات زندگانى حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و فضایل آن بزرگوار را به صورت گسترده بیان نمىکند و فقط مهمترین فضایل بانوى دو جهان را با استفاده از آیات و روایات بازگو مىکند. این اثر، برگرفته از دو مقالۀ علمى است: مقالۀ نخست «سیماى حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در روایات اهل تسنن» و مقالۀ دیگر، «شاخصههاى ایمان در الگوى فکرى - رفتارى حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها» که با بازبینى کلى در مباحث، بهویژه با تقویت اسناد و افزودن مطالبى دیگر و نیز، اصلاح ساختار کتاب بهگونهاى تازه عرضه مىگردد. گسترۀ فضائل، جایگاه، منظومۀ اعتقادی، دفاع از رسالت و ولایت، پاکدامنی و عفاف، سیرۀ عبادی و شکوه و جلال، از موضوعاتی هستند که در کتاب دربارۀ حضرت زهرا  سلام‌الله‌علیها به آن اشاره کرده است. این کتاب به همت گروه تاریخ و سیرۀ پژوهشکده حج و زیارت، توسط نشر مشعر در قطع پالتویی و در 96 صفحه منتشر شده است و  نسخۀ برخط آن از اینجا قابل دسترسی است.


فاطمه زهرا  سلام‌الله‌علیها


محمد عبده  یمانی، ترجمۀ مرحوم حجتالاسلامو المسلمین محمدتقی رهبر


این کتاب ترجمهاى است آزاد از متنِ عربى کتاب «إنَّها فاطمة الزهراء  سلام‌الله‌علیها »، تألیف «دکتر محمّد عبده یمانى» از نویسندگان کشور عربستان سعودى، که به تاریخ زندگانی دختر رسول خدا  صلی‌الله‌علیه‌وآله پرداخته  است. مؤلّف، یکى از دانشمندان اهل سنّت است که نسبت به اهلبیت عصمت  علیهم‌السلام ارادتى خاص دارد و به دور از تعصبات مذهبى، به نگارش زندگى فاطمه زهرا  سلام‌الله‌علیها و بیان فضایل اهلبیت پیامبر علیهم‌السلام پرداخته است که همین سبب، به کتاب، ویژگىِ خاص بخشیده است.


به گفتۀ مؤلّف «سخن گفتن از تاریخ فاطمه  سلام‌الله‌علیها در حقیقت به نمایش گذاشتن بخش بنیادین تاریخ امّت اسلام است. از نخستین رنجهاى رسالت، مبارزات اولیّه در سالهاى مکّه، ستم قریش و ایستادن آن دختر گرامى در کنار پدر، شجاع، قدرتمند، پایدار، مطیع، مؤدّب، امانتدار و نگهبان و همراه پدر و این افتخار او را بس که نوردیده و جلوهاى از مصطفى  صلی‌الله‌علیه‌وآلهاست که در مدرسۀ نبوّت پرورش یافته و با فضایل اخلاق، در بالاترین سطح سرشته شده است.» نکتۀ قابل توجه این است که هر چند مؤلّف همانند یک فرد شیفتۀ اهل بیت قلم به دست گرفته و در هر باب سخن مىگوید امّا نباید انتظار داشت که مانند یک شیعه کتاب بنویسد؛ امّا با این همه باید انصاف داد که بسیارى از گفتنىها را گفته و کتمان نکرده است، با این توصیف مواردى را که اختلافِ دیدگاه میان شیعیان و نویسنده وجود داشته، هر جا که مقتضى بوده مترجم در پانوشت کتاب نکاتى را خاطرنشان ساخته است. کتاب در 280 صفحه و در قطع رقعی توسط نشر مشعر منتشر شده و  نسخۀ برخط آن از اینجا قابل دسترسی است.


 




نظرات کاربران