معرفی دو کتاب دربارۀ حج و انقلاب اسلامی

حج و انقلاب اسلامی ایران (مجموعه مقالات)
اثر حاضر، حاصل تلاش جمعى از نویسندگان، تحت نظارت دکتر مسعود معینى‌پور است که مدیریت علمى این مجموعه مقالات را بر عهده داشتند. در این مجموعه مقالات،  بررسى تأثیر و تأثرات متقابل حج و انقلاب اسلامى، مورد نظر بوده است. ازسویى حج، منسک اصلى در کنار مناسک دیگر دین اسلام است و در متون دینى توجه بسیار زیادى به آن شده، و از دیگرسو انقلاب اسلامى ازنظر فردى و اجتماعى، در حال  تحول است که حداقل از بعثت نبى مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله آغاز شده و در دوره معاصر، در کالبد ایران حلول کرده و همچنان صیرورت دارد و روح ناآرام خود را به انقلاب مهدوى و حکومت عدل الهى پیوند خواهد داد.
مقالات این مجموعه را مى‌توان به‌طور خلاصه به چهار بخش و با چهار رویکرد تقسیم‌بندى کرد:
١. مقالاتى که با رویکرد و در مقیاس تمدنى، به پدیده حج و انقلاب اسلامى نگریسته‌اند و هم‌افزایى این دو را پیگیرى کرده‌اند؛
٢ . مقالاتى که تأثیرات حج بر انقلاب اسلامى را بررسى کرده و تأثیر آن را در ایجاد و بقاى انقلاب اسلامى، بعد از تثبیت و تحکیم نشان داده‌اند؛
٣ . مقالاتى که تأثیرات رخداد انقلاب اسلامى و عملکرد جمهورى اسلامى و رهبران آن را بر حج بررسى کرده‌اند و کوشیده‌اند تحولات کنگره عظیم حج را بعد از انقلاب اسلامى بیان کنند و این ظرفیت را توسعه بخشند؛
۴.  مقالاتى که ذیل بحث ظرفیت‌شناسى و آسیب‌شناسى حج، براى صدور پیام، آرمان‌ها و قدرت نرم جمهورى اسلامى سازمان‌دهى شده‌اند.
این مقالات در 579 صفحه و در قطع رقعی به همت گروه مطالعات اجتماعى پژوهشکدۀ حج و زیارت توسط انتشارات مشعر  منتشر است. مطالعۀ و بارگیری نسخۀ برخط این مقالات از اینجا فراهم است.
انقلاب اسلامی؛ احیای فرهنگ زیارت و بازتولید حج ابراهیمی _ محمدی»
حجت‌الاسلام‌و المسلمین حمید احمدی حاجیکلائی
انقلاب اسلامی بر بنیاد اندیشه و فرهنگ اسلامی، مولد گفتمانی خاص بوده است که اسلام به‌عنوان دال مرکزی آن جوهره و اساس این گفتمان، در حوزه‌های مختلف و خرده نظام‌های متنوع دیگر نیز حاکم شده؛ ازجمله خرده نظام‌های در نظام عبادی و اجتماعی اسلام، حج و زیارت هست که گفتمان حج ابراهیمی ـ محمدی، منبعث از گفتمان انقلاب اسلامی با دال‌ها و مؤلفه‌هایی همانند، توحید، برائت از مشرکان، وحدت، معنویت و اهتمام به آرمان فلسطین و به‌طور عام مسائل جهان اسلام به دلیل جذابیت‌های خاص خود توانست بر سایر گفتمان‌های دیگر همانند گفتمان اسلام آمریکایی، ارتجاع، سلفی گری و وهابیت غلبه یابد.
این کتاب به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۲ فصل تدوین و منتشر شده است.فصل اول این کتاب به جایگاه و اهمیت حج و زیارت در جمهوری اسلامی پرداخته‌شده است که نگاه نو به حج و امور عبادی در گفتمان انقلاب اسلامی، حج به‌عنوان فرصتی برای معرفی انقلاب اسلامی، حج یک امر استراتژیک و اساسی برای نظام و مسئولیت حکومت اسلامی در قبال حج و زیارت از موضوعات این فصل به شمار می‌آید. در فصل دوم این کتاب به راهبری سیستمی و نظام‌مند حج و زیارت در جمهوری اسلامی ایران پرداخته‌ شده است که تاریخچه شکل‌گیری سازمان حج و زیارت، ساختار و تشکیلات، وظایف سازمان حج و زیارت، اهداف کلی سازمان، وظایف سازمان، ارکان حج و زیارت، اعضای شورای عالی حج و زیارت و اهم وظایف رئیس سازمان از موضوعات مطرح‌شده در این فصل است.  انقلاب اسلامی، حج و تولید سرمایه اجتماعی، جمهوری اسلامی رشد و توسعه سرمایه انسانی حج و زیارت، انقلاب اسلامی، ایجاد سازمان دانش‌بنیان در حوزه حج و زیارت، مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی حج و زیارت در جمهوری اسلامی ایران، مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی اربعین حسینی، انقلاب اسلامی و توسعه دیپلماسی عمومی در حج و زیارت، انقلاب اسلامی، تعالی خانواده و زنان در کانون توجه حج و زیارت و حج و صدور انقلاب اسلامی را از دیگر فصل‌های این کتاب است.
 




نظرات کاربران