فرازهایی از دعای عرفه امام سجادعلیه‌السلام

وَأَنْتَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ الدَّانِی فِی عُلُوِّهِ وَالْعَالِی فِی دُنُوِّهِ.
تویی آن خدایی که جز تو معبودى نیست، درعین‌حال که بلندمرتبه‌ای، نزدیکى و درعین‌حال که نزدیکی، رفیع و بلندمرتبه‌ای.
اللَّهُمَّ إِنَّکَ أَیَّدْتَ دِینَکَ فِی کُلِّ أَوَانٍ بِإِمَامٍ أَقَمْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِکَ وَمَنَاراً فِی بِلادِکَ بَعْدَ أَنْ وَصَلْتَ حَبْلَهُ بِحَبْلِکَ وَجَعَلْتَهُ الذَّرِیعَةَ إِلَى رِضْوَانِکَ وَافْتَرَضْتَ طَاعَتَهُ وَحَذَّرْتَ مَعْصِیَتَهُ وَأَمَرْتَ بِامْتِثَالِ أَوَامِرِهِ وَالِانْتِهَآءِ عِنْدَ نَهْیِهِ وَأَن لا یَتَقَدَّمَهُ مُتَقَدِّمٌ وَلا یَتَأَخَّرَ عَنْهُ مُتَأَخِّرٌ فَهُوَ عِصْمَةُ اللائِذِینَ وَکَهْفُ الْمُؤْمِنِینَ وَعُرْوَةُ الْمُتَمَسِّکِینَ وَبَهَآءُ الْعَالَمِینَ.
خدایا تو در هرزمانی، دینت را به‌وسیله امامى تأیید کردى و او را نشانه‏اى براى بندگانت و علامتى در سرزمین‏هایت قراردادی، پس‌ازآنکه رشته او را به ریسمان خود وصل کردى و او را طریقى براى رضوان خود قراردادی و طاعتش را واجب و معصیتش را ممنوع ساختى و امر کردى که اوامر او را امتثال کنیم و نواهى او را مرتکب نشویم‏ و هیچ‌کس بر او پیشى نگیرد و از او عقب نیفتد که او پناه پناه‎آورندگان و جایگاه مؤمنان و مستمسک چنگ‎زنندگان و چشم‌روشنی عالمیان است.
وَ أَشْعِرْ قَلْبِیَ الِازْدِجَارَ عَنْ قَبَآئِحِ السَّیِّئَاتِ وَفَوَاضِحِ الْحَوْبَاتِ
و در قلب من چنان شعورى قرار ده که از  زشتی‌هاى گناهان و رسوایی‌های معاصى نفرت پیدا کنم.
وَ أَیِّدْنِی بِتَوْفِیقِکَ وَ تَسْدِیدِکَ و وَأَعِنِّی عَلَى صَالِحِ النِّیَّةِ وَمَرْضِیِّ الْقَوْلِ وَمُسْتَحْسَنِ الْعَمَلِ
و با توفیق و پشتیبانى خود مرا تأیید فرما و مرا در نیت شایسته و گفتار مورد رضایت و رفتار نیکو یارى کن.
وَحُلْ بَیْنِی وَبَیْنَ عَدُوٍّ یُضِلُّنِی وَهَوًى یُوبِقُنِی وَمَنْقَصَةٍ تَرْهَقُنِی
و تو بین من و بین دشمنی که مى‏خواهد مرا گمراه کند و خواهش نفسى که مرا هلاک مى‏گرداند و زیانى که همه وجودم را مى‏گیرد، مانع باش.
وَأَعِذْنِی مِمَّا یُبَاعِدُنِی عَنْکَ وَیَحُولُ بَیْنِی وَبَیْنَ حَظِّی مِنْکَ وَیَصُدُّنِی عَمَّآ أُحَاوِلُ لَدَیْکَ
خدایا! مرا در پناه خود دار از هرچه مرا از تو دور می‎کند، و مانع می‎شود میان من و فیضی که از تو به من می‎رسد، و از هر قصدی که نزد تو کنم بازم می‌دارد.
اللَّهُمَّ هَذَا یَوْمُ عَرَفَةَ یَوْمٌ شَرَّفْتَهُ وَکَرَّمْتَهُ وَعَظَّمْتَهُ نَشَرْتَ فِیهِ رَحْمَتَکَ وَمَنَنْتَ فِیهِ بِعَفْوِکَ وَأَجْزَلْتَ فِیهِ عَطِیَّتَکَ وَتَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَى عِبَادِکَ
خدایا امروز، روز عرفه است؛ روزى که به آن شرافت و کرامت و عظمت بخشیده‏اى و در آن رحمت خودت را منتشر ساخته‏اى و با عفوت در این روز، بر بندگان خود منت گذاشته‏اى و نعمت بخشیده‎ای عطیه‏ات در این روز را نیکو قرار داده‏اى و به‌وسیله این روز بر بندگانت تفضل فرموده‏اى.
 


| شناسه مطلب: 107423







نظرات کاربران